Mijn WW avontuur, het nieuwe Weight Watchers

Het nieuwe jaar startte voor mij met goede voornemens. Toen ik werd gecontacteerd door Weight Watchers, moest ik dus ook geen twee keer nadenken. Ik zei volmondig “ja!” en voor ik het goed en wel besefte, was ik punten aan het tellen, of ja de app doet dit voor mij. In deze blog wil ik graag uitleggen hoe dat juist in zijn werk gaat, of het effectief helpt, of het veel van je vraagt en wat ik er nu zelf van vind.

De start

Als je begint met WW, het nieuwe Weight Watchers, krijg je eerst een vragenlijst. Aan de hand van meerkeuzevragen beantwoord je vragen zoals wat je wilt bereiken, eet je veel pasta, beweeg je veel, … Zo stellen ze vanuit het programma een kleur aan je voor. Hierin is er een verschil tussen aantal Smartpoints die je per week mag eten, maar ook het aantal producten dat je kan placeren onder “Zeropoints”. Elke kleur is net iets anders, maar maak je geen zorgen, als jij en jouw partner twee verschillende kleuren hebben, kan je toch wel hetzelfde eten. En ben je uiteindelijk niet zo blij met het voorstel van WW? Je kan nog altijd zelf je programma aanpassen.

 

3 programma’s , 3 kleuren

Groen

Je krijgt met het groene programma een dagtotaal van 30 smartpoints. Onder de term “zeropoints” kan je enkel fruit en groenten vinden, dit zijn ongeveer 100 producten. Dit betekent dat je goed moet nadenken hoe je je 30 punten gaat inzetten doorheen de dag. Je hebt een grote vrijheid, maar moet de punten toch zien te verdelen over de maaltijden.

Blauw

Volg je het blauwe programma, zoals ik. Dan heb je per dag 23 smartpoints. Dit is een matig aantal punten die je kan inzetten. Uit een lijst van zo’n 200 producten, waaronder fruit, groenten en magere eiwitten kan je kiezen uit zeropoints. Deze mag je zoveel eten als je wil, zonder punten bij te tellen. Denk hierbij aan vleesvervangers, zoals tofu en quorn, magere zuivel en eieren, vis, peulvruchten en zeevruchten.

Paars

Het paarse programma biedt het minst aantal smartpoints per dag. Hier heb je zo’n 16 punten om te gebruiken. Maar daartegenover heb je meer dan 300 producten aan zeropoints. Hieronder bestaat bijvoorbeeld fruit, groenten, magere eiwitten en geselecteerde volkoren graanproducten. Bijvoorbeeld vleesvervangers zoals quorn en tofu, vissen, gevogelte, magere zuivel en eieren, volkoren pasta’s en aardappelen en zeevruchten.

 

App

Die app is me toch een handig ding. Het berekent je dagelijkse punten, stelt recepten voor op basis van jouw voorkeuren. Je hebt ook een barcode scanner. Dit vond ik heel handig voor in de winkel. Je kan snel even scannen en vergelijken. Eenmaal die eerste week achter de rug is, weet je natuurlijk na een tijdje al welke producten het minste punten bevatten. Ik heb trouwens wel opgevangen dat je producten die onder Zeropoints vallen, je niet mag scannen. Die moet je gewoon handmatig ingeven. Anders durft de app wel eens punten aanrekenen die eigenlijk niet nodig zijn.

Verder kan je ook je activity tracker (lees fitbit of andere sporthorloges) aan de app koppelen. Zo kan je fitpoints verdienen. Zo kan je de app nog meer personaliseren. Van de auto wassen tot zumba dansen, je kan het zo gek niet bedenken. Als je niet graag aan je extra weekpoints komt, kan je bijvoorbeeld ook altijd fitpoints omzetten in smartpoints. Maar net zoals met die weekreserve, mag je het doen, maar ben je zeker niet verplicht.

Meevallers

Mijn grootste guilty pleasure is Cola Zero. Toen ik aan mijn vriend vertelde dat ik mij ging smijten op WW, moest hij dus al eens goed lachen. Maar wat was ik blij dat Cola Zero voor mij gewoon 0 punten is. Natuurlijk is het wel het beste dat je gewoon water drinkt, maar mijne Cola Zero kan je toch niet zo snel afpakken hoor.

Collega’s zeiden ook direct “ohnee, dan moet je al je eten afwegen”. Bij sommige producten wel ja, maar heus niet bij alles. Smeersels zoals Philadelphia of boter kan je ook ingeven via de app onder het aantal lepels. Ook andere producten zijn per stuk, per glas of een handje vol. No need om alles op de weegschaal te gooien.

Ik dacht verder dat alles heel “droog” ging zijn, omdat wij nogal snel naar mayonaise grijpen. Als vervanger voor mayonaise had ik al snel Philadelphia natuur light gevonden. Veel minder punten en bv tussen een wrap maakt dit echt geen verschil qua smaak. En je blijft creatief, vooral met de grote hoeveelheid vegan spreads tegenwoordig, ben je een pak gezonder bezig.

Je kan nog altijd zondigen, want je hebt een weekreserve die je mag inzetten. Let erop: het is “mogen” en niet moeten. WW is een andere mindset hebben. Je moet niet een hele week gezond eten om dan op één dag je hele weekreserve erdoor te jagen. Maar zo kon ik wel een stukje taart eten op het verjaardagsfeestje van mijn dochter. Als ook kan je, als je de ene dag oplet, 4 punten meenemen naar de volgende dag. Zo drink ik bijvoorbeeld niet meer elke dag een latte machiatto, maar enkel wanneer ik er mijn tijd voor kan nemen en ervan kan genieten.

 

 

Waar ik me toch moest aanpassen

Hoe blij dat ik was, dat Cola Zero geen punten zijn, zoveelste meer was ik verschoten van de hoeveelheid punten dat kaas is. Ik ben een grote kaaseter. Vele avondmaaltijden werden in ons huishouden aangevuld met geraspte kaas en tijdens de lunch greep ik ook vaak naar kaas, want dat is toch beter dan choco? Het wilt daarom niet zeggen dat ik kaas uit mijn leven moet bannen, maar ik maak er, net zoals voor een latte machiatto, een mooi momentje van. Dan gun ik mezelf een croque monsieur (met veel groentjes erbij in plaats van 2 croques zonder groenten) en is het die kaas echt wel waard.

De porties zijn ook serieus veranderd. Mijn vriend en ik zijn niet vies van twee keer opscheppen. Dit deed ik nu niet meer. Het was eigenlijk makkelijk. Eén portie opscheppen in de keuken en niet meer de potten op tafel zetten, zorgen er al voor dat je veel minder snel een tweede portie opschept. Nog eens extra groenten toevoegen en die wel op tafel zetten, et voila. Een voldaan gevoel en toch gezond.

Ik moest mezelf wel verplichten om 3 maaltijden per dag te nemen. Vaak durfde ik al eens ontbijten op koffie en yoghurt. Maar dan heb je natuurlijk al snel weer honger. Dus vooral die bewustwording, er tijd voor nemen en grijpen naar zeropoints-producten was in het begin een aanpassing. Na week 2 werd dit steeds meer eigen.

Tuurlijk heb ik ook wel eens zin in chips of een koek. Maar dan hou ik er rekening mee dat ik die dag veel zeropoints-producten eet. ’s Avonds eet ik dan 1 handje chips voor 4 smartpoints. Maar heel vaak vraag ik me af: Is dat kleine koekje zijn punten waard? Het laatste koekje uit de verpakking, die ene praline die nog op het werk staat, dat extra glaasje wijn, … zijn allemaal dingen die ik links kon laten liggen, door na te denken over het aantal punten dat ik daarmee weggooi. Ik spaar dan liever enkele dagen voor die stukje Tony’s Chocolonely. Iets waar ik ECHT van geniet.

Mijn ervaring tot nu toe

De eerste week was een opgave. Alles scannen, over alles nadenken. Maar eenmaal je weet welke basisproducten het minste punten bevatten, gaat alles een stuk vlotter. Maar het zorgt er ineens ook wel voor dat je een pak bewuster omgaat met je eten en dan vooral de hoofdmaaltijden.

Ik dacht dat ik het heel lastig ging hebben met tussendoortjes. Maar dat viel eigenlijk heel goed mee. Omdat je bewust naar de hoofdmaaltijden leeft, heb je tussendoor minder honger. Zo vul ik mijn hoofdmaaltijden altijd goed aan met extra groenten. Dit vult echt heel goed. Ik denk dat het de derde week was, dat ik het toch begon te missen. Taartjes en koekjes begonnen mijn ogen uit te steken. Toen ben ik op zoek gegaan naar “gezonde tussendoortjes”, behalve een appel en een stuk wortel natuurlijk. Ik vond de bananenpannenkoekjes of als er toch enkele punten over waren op een dag, waagde ik me ook wel eens aan koekjes of chips van WW zelf. Dit zijn meestal kleine porties, zodat je niet te veel eet en zijn zo’n 2 smartpoints.

Vanaf de eerste week al, merkte ik een verschil in de omtrek van mijn buik. Ik denk dat het vooral het opgeblazen gevoel was dat direct verminderde. Dit is eigenlijk alleen maar gebeterd. Ik was echt verbaasd dat dit zo snel een effect had. Natuurlijk doet het ook veel aan mijn zelfvertrouwen en zal ik dus bewust blijven eten.

 

Bonita

 

 

 

 

“Deze review bevat producten die gratis naar mij werden verzonden door een merk of een bedrijf. Hoewel deze post gesponsord is, heeft dit geen invloed op mijn mening en mijn eerlijkheid over de producten.”

Leave a Reply

%d bloggers like this: